|

טיפ לרוכבי אופנים

נעלמו לך האופניים? הם לא בהכרח נגנבו. יש יותר ויותר תלונות על כך שעיריית תל-אביב מפנה אופניים ש-"מפריעים למרחב הציבורי" אל מחסני העיריה (תוך חיתוך השרשרת/ הכבל המשמש/ת לקשירת האופניים אל עמודים וגדרות בשטחים ציבוריים). מומלץ לפנות אל הפיקוח העירוני ולבדוק האם הם שם לפני שתסיק שהם נגנבו.

טיפים לאיתור ילד באמצעות טלפון סלולארי

הילד שלך רכב על האופניים ואיבד את דרכו חזרה הביתה? תוכל לדעת היכן הוא נמצא כאשר הטלפון הסלולארי שנתת לו ידווח על מיקומו אל הטלפון הסלולארי שאתה מחזיק. קרא כיצד תוכל לעשות זאת...

טיפים לטיולי משפחות

ניתן למצוא הרבה טיפים לטיולי משפחות בדף הפייסבוק "טיולון - מבלים עם הילדים ומדווחים מהשטח" (עם הגרשיים) וגם במדור פנאי - נסיעות וטיולים - באתר שועל.

טיפים למי שעומד לרכוש אופניים

שלא יסדרו אותך! כאשר אתה עומד לרכוש אופניים, בדוק אם דגם האופניים כולל רגלית (ג'ק). אל תתפלא אם הרגלית/הג'ק אינו כלול/ה בעיסקה. אל תקבל את הטיעון שהרגלית עולה עשרים או שלושים שקל. יתכן וזהו מחיר הרגלית אבל מה עם עלות וזמן הנסיעה לצורך רכישת הרגלית? וגם אז תגלה כי עקב מיקום הרגלית יש צורך במפתח פתוח (כלי עבודה הדומה למפתח שבדי המתאים לאום בגודל מסוים בלבד) ותגלה גם כי הדבר הנכון לעשות היה להרכיב את הרגלית על שלדת האופניים לפני הרכבת הגלגל האחורי (...) ובמצב הנוכחי הרכבת הרגלית תגזול ממך גם הרבה זמן ואנרגיה לצורך ההרכבה.

רכיבה על אופניים בלי גלגלי עזר - הדרך ללמד בפחות זמן ומאמץ
 

אפשרות אחת היא לרוץ עוד ועוד לצד הילד שהופך מתוסכל ככל שמתארכים הנסיונות. האפשרות השניה היא פחות ארוכה, פחות מעייפת ופחות מתסכלת, אבל דורשת פירוק הדוושות.

 

עודכן ב- 03.10.2013 בשעה טובה הגיעה השעה לפרק את גלגלי העזר וללמד את הילד, או הילדה, לרכב בלעדיהם. מכאן יש שתי אפשרויות. הראשונה לחבר לשלדת האופניים (מהם פירקת את גלגלי העזר) מקל של מטאטא, או זרוע מתכת שנועדה לכך (ניתן לרכוש בחנויות אופניים) – דבר שיאפשר לאזן את הילד ולמנוע את נפילתו – ולרוץ לצידו בזמן שהוא מדווש ולומד לשמור על שיווי משקל.

 

האפשרות השניה היא לבצע את הפעולות הבאות:

  • לפרק את הדוושות (יש מספר הנחיות חשובות שכדאי לקרוא לפני שניגשים לביצוע המשימה).

  • להנמיך את מושב האופניים כך שרגלי הילד יגיעו עד לקרקע כאשר הוא יושב עליו.

  • לבחור מסלול אימון שיש בו ירידה ארוכה ומתונה (!) ואין בו עצים, אנשים, מכוניות או עצמים אחרים שיכולים לפגוע באימון או בילד עצמו. בעדיפות למגרש חניה רחב וריק.

 

עכשיו אפשר להתחיל:

 

המטרה היא לתת לילד לגלוש במורד הירידה הארוכה והמתונה תוך שהוא מרים ומיישר את הרגליים מעט קדימה ומנסה לשמור על שיווי משקל. במקרה של נטייה הצידה יוכל למנוע את הנפילה על ידי הורדת הרגליים לקרקע ובמקרה של סטייה חדה יבלום עצמו עם בלם היד (בלם אשר לא קיים באופניי הטאנדם הזולות - כלי רכיבה מסוכן מאד בפני עצמו).

בניסיונות הראשונים הילד יאבד את שיווי המשקל ויסטה הצידה אחרי מרחק קצר ביותר. ככל שהילד יהיה יותר ויותר מאומן ומיומן, המרחק הזה יתארך יותר ויותר. חובה לעודד את הילד ולהראות לו כיצד המרחק הזה גדל בכל ניסיון – זה מדיד.

 

מניסיון: שלושה שיעורים של חצי שעה כל אחד יביאו את הילד למצב שבו הוא שומר על שיווי משקל ושולט באופניים. זה יהיה הסימן שניתן להרכיב חזרה את הדוושות ולהגביה את הכיסא.

 

הערה חשובה לגבי פירוק הדוושות: לדוושה השמאלית (של רגל שמאל) יש הברגה הפוכה. בדרך כלל אנו מפרקים חלק – בורג, נורה וכו' - תוך כדי סיבוב נגד כיוון השעון ומרכיבים תוך כדי סיבוב עם כיוון השעון. כאשר ההברגה היא הפוכה הכיוונים הפוכים. אם תשכח את עובדה זו תבזבז כוחות לשווא ותשבור משהו... את הבורג, המפתח או היד...

 

את הדוושות נפרק באמצעות מפתח שוודי. מומלץ לסמן את הדוושות ולציין מאיזה צד פירקנו אותם (אפשר להניח כל אחת בשקית נפרדת ולכתוב על השקית) – זאת כדי שנדע באיזה צד להרכיב כל דוושה חזרה (ושוב, חשוב לזכור, כי לדווושה השמאלית יש הברגה הפוכה).

 

לא מספיק לדעת לרכוב על האופניים ביציבות. הילד צריך לדעת גם לבלום בלימת חירום וגם לעקוף מכשול בדרך. יש לתרגל אותו גם בכך לפני שניתן לו לרכוב בעצמאות מלאה.

מומלץ לעשות עם הילד את שני התרגילים הבאים:

  • לקרוא לו 'עצור!' ולראות אם הוא מסוגל לבלום בלימת חירום מיידית וקצרה.

  • להניח בטור - במרחק של מספר מטרים אחד מהשני - בקבוקי פלסטיק שמלאים בחלקם מים (כדי שלא יעופו ברוח) ולראות איך הילד מבצע סלאלום בין בקבוקי המים מבלי שיתקל בהם או יפול. תחילה שלושה בקבוקי מים, אח"כ ארבעה בקבוקים.

 

 

רכיבה על אופניים
פירוק דוושות האופניים
רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר