|

אם אתה זקוק לעזרה בהנעת רכב אשר המצבר שלו 'מת', בהחלפת גלגל עם תקר (פנצ'ר) או בפתיחת רכב נעול, נסה להתקשר ל-"ידידים - סיוע בדרכים" ארגון מתנדבים הפועל 24 שעות ביממה, בכל ימות השבוע - לא כולל שבתות וחגים. כנס לאתר שלהם - הנה הקישור - והעתק את מספר הטלפון שלהם לאנשי הקשר במכשיר הטלפון הסלולארי שלך. לכל מקרה, בתקווה שלא יקרה. 

נורית אזהרה כתומה עם המילה CHECK
איך מתדלק רשלן עלול לשלוח את הרכב שלך ואותך לחצי יום במוסך

 

ולא מדובר בתדלוק עם סולר במקום בנזין, או בנזין במקום סולר, או בנזין באוקטן שונה מהנדרש. גם סגירת פתח התדלוק ברישול עלולה להביא להופעת חיווי של נורית כתומה בלוח השעונים עם המילה Check או Check Engine אשר תחייב אותך להכנס למוסך ולבזבז זמן יקר וכסף. קרא מדוע וכיצד ניתן לחסוך זאת.

 

פורסם ב-5.4.2015 אתה נוסע עם רכבך החדש/המתוחזק והתקין ולפתע נדלקת בלוח השעונים נורית כתומה עם המילה Check או Check Engine ולידה ציור של משהו שנראה כמו ברז, מסוק או פשוט מנוע (ר' תמונה) - הכל בעיני המתבונן ומידת הדמיון שלו. כאשר נורית זו נדלקת חובה עליך לוודא שאין מדובר בבעיה שהזנחתה תביא לפגיעה במכלולים יקרים של הרכב ותקלות שהתיקון שלהן יעלה לך כסף רב. פוסט זה אמור לחסוך לך גם את רגעי התסכול והחשש לתקינות הרכב וגם את הצורך להכנס למוסך למשך זמן יקר והוצאה מיותרת שגובהה תלוי במקצועיותו ובאמינותו של המוסכניק שלך (...).

 

ועוד לא דיברנו על עומק התסכול (והנזק הכספי) במקרה שחיווי זה יופיע כאשר אתה בדרך לעבודה או בנסיעה ברכב שכור בטיול בחו"ל - מדובר בשיבוש בתכניות שיעלה לך בשעות עבודה (שווה ערך כסף) ופגיעה במהלך היום/הטיול/התכנית שלך. ואת כל זה אתה יכול לחסוך בשתי שניות של תשומת לב.

 

חובה עליך לדעת: חיווי זה מופיע גם במקרה בו המתדלק סגר את פתח התדלוק ברישול או לא הידק את המכסה עד הסוף. נקודה.

 

כאשר פתח התדלוק אינו סגור עד הסוף, הדלק מתאדה ומתנדף דרך הפתח. בכך יש גם סכנת התלקחות וגם בזבוז דלק אבל התקלה לא מתסכמת בכך. 

 

ברכבים חדשים כל מערכות הרכב נשלטות על ידי מחשב מרכזי אשר בין היתר מודד את צריכת הדלק. כאשר על פי החישובים צריכת הדלק גבוהה באופן חריג, המחשב מזהה זאת כתקלת מנוע - כיחס לא נכון ולא תקין בין הדלק והחמצן בתערובת המזינה את המנוע - דבר הגורם גם לזיהום אויר ואולי גם מדובר בפגיעה בממיר הקטליטי של רכב (באם מותקן כזה ברכב).

 

התנדפות הדלק דרך פתח התדלוק עלולה להביא לתוצאות שגויות בחישוב צריכת הדלק, הערכה לא נכונה של איכות התערובת ולהופעת החיווי של הנורה הכתומה בלוח השעונים עם או בלי המילה Check או Check Engine וציור של ברז, מסוק או גוף של מנוע רכב - הכל בעיני המתבונן.

 

לכן ההמלצה היא: בקבלת רכב שכור, רכב עבודה או אחר, ולאחר כל תדלוק, ודא שמכסה פתח התדלוק סגור כהלכה עד הסוף ומהודק לפתח התדלוק. הדבר יחסוך לך את כל הצורך לבדוק ולוודא - כאשר נדלק החיווי הנ"ל - שאין מדובר בתקלה אחרת שהתעלמות ממנה תעלה לך כסף רב.

 

במוסך ניתן לקרוא את נתוני מחשב הרכב, לוודא את מקור התקלה ולאפס את החווי (לכבות את הנורית) לאחר הטיפול בתקלה - אם קיימת כזאת.

 

גם אתה תוכל לוודא בעצמך את מקור התקלה באמצעות שבב סורק ODB ואפליקציה סלולארית - אך זהו נושא לפוסט אחר. מדובר בתהליך אשר אורך כמה דקות בלבד וכולל חיבור פיזי של שבב (שמחירו כ-10 דולר באתרי הקניות) אל שקע מחשב הרכב - שקע הנמצא בתא הנהג בחלק התחתון של לוח השעונים - ובאמצעות אפליקציה סלולארית המותקנת על הטלפון החכם שלך, המתחברת אל השבב באמצעות פרוטוקול בלוטות' (Bluetooth), ניתן לסרוק את החיוויים הקיימים ולקבל את פירוט התקלות ומשמעות כל תקלה עליה מדווח מחשב הרכב.

 

אגב, אם בדקת ווידאת זאת ונורית Check הכתומה אכן נדלקה בלוח השעונים עקב מכסה פתח תדלוק פתוח, כל שעליך לעשות הוא להמתין שמחשב הרכב יכבה אותה לאחר שחישובי צריכת הדלק יראו צריכה נורמאלית. התנאים לכך משתנים בין דגם רכב אחד למשנהו אך הם מהווים שילוב של מספר תנאים מהרשימה הבאה:

1. נסיעה של כ-300 ק"מ במצטבר.

2. ביצוע מספר נסיעות נפרדות.

3. ביצוע הנסיעות במהלך יומיים-שלושה.

4. נסיעה כאשר כמות הדלק במיכל הינה בין רבע מיכל לשלושת רבעי המיכל.

5. נסיעה בטמפרטורות חיצוניות (מזג אויר) שאינן קיצוניות.

 

מכאן שאם תמלא את כל תנאים אלו - כאשר מיכל הדלק סגור והמכסה מהודק כהלכה - רוב הסיכויים שמחשב הרכב יכבה את נורית זו (ושוב, בתנאי שהיא אכן נדלקה בגלל מכסה פתח תדלוק שלא היה סגור ומהודק עד הסוף).

 

קרא פוסט נוסף בנושא הוספת שמן מנוע בתחנת הדלק - מדוע יש להוסיף רק שמן מאותו סוג הקיים כבר במנוע ומדוע הוספת שמן יתר על המידה עלולה לגרום לנזק יותר מאשר נסיעה עם חוסר קטן של שמן מנוע.

 

 

רשלנות של מתדלק עלולה לשלוח אותך למוסך

תמונה-1: כאשר נורית אזהרה זו דולקת חובה לוודא שלא קיימת בעיה אשר תגרום נזק למכלולים חיוניים ויקרים של הרכב. עם זאת הנורית עלולה לדלוק גם במקרה בו מכסה פתח התדלוק לא סגור ומהודק כהלכה.