|

מקרה ביטוח הוא לא רק תאונת דרכים

גם טריקת דלת הרכב, או תא המטען, על היד, או האצבע, יכולה להחשב תאונת דרכים המזכה בפיצוי מחברת הביטוח - מדובר בחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בביטוח חובה.

 

הדבר נכון רק אם תכלית הפעולה - כניסה או יציאה מהרכב, הוצאת חפצים מתא המטען או הכנסתם לשם - "הייתה הכנה לנסיעה" או ​"השלמת הנסיעה" או "הכשרת המשכה [של הנסיעה]".

 

​קרא בעיון את תיק 6681-08-11 אשר נדון בבית המשפט בעפולה ואת פסק הדין אשר נתקבל ב-08/12/2014 ושים לב: ישנן אבחנות דקות הקובעות האם השימוש שנעשה ברכב נמצא בקטגוריה של "שימוש עיקרי" של הרכב ואחת מהן היא סמיכות ויחס הזמנים בין המקרה (מקרה הביטוח) ובין הנסיעה שבמהלכה אירע המקרה.

 

לדוגמא, במקרה מסוים נדחתה תביעה של נהגת נגד חברת הביטוח מאחר ובמהלך ההליך המשפטי נמצא כי "אף שהתובעת החלה טוענת לרכבה שקיות מצרכים שרכשה בסופרמרקט הרי שלא היה ברור שבכוונתה היה להתחיל מיידית בנסיעה".

המלצות לתחזוקת רכב בנושא צמיגים

בפוסט נפרד תקרא כיצד צמיגים איכותיים יכולים לעשות את ההבדל בין מקרה ביטוח לבין אנחת רווחה. לפרטים נוספים קרא בפוסט העוסק בנושא צמיגי רכב...

טיפים להקלטת שיחות טלפון

המלצה להתנהלות נכונה בכל הנושאים העלולים להגיע לערכאות משפטיות היא: התקן על הטלפון החכם שלך אפליקציה המקליטה את כל שיחות הטלפון - הקלטה אוטומטית וללא צורך בהתערבות נוספת. חפש בבנק האפליקציות של הטלפונים החכמים את האפליקציה הנקראת

 Automatic Call Recorder. ההקלטות יישמרו על זכרון הטלפון. מחק את הקלטות שיחות החולין ודאג לשמור (ואולי אף להעביר אל המחשב שלך) את הקלטות השיחות אותן יתכן ותצטרך לשחזר בעתיד - ואולי אף להוכיח בהליך משפטי. הקלטות אלו יסייעו לך כאשר הצד השני יתכחש למה שאמר או הבטיח, או יכחיש את מה שאמרת או ביקשת בשיחה. לחברות רבות יש שירות הקלטת שיחות כזה אבל משום מה רק חלק מהשיחות מוקלטות ולכן אל תסתמך על שירות זה שישמש לחיזוק הטיעונים שלך.

טיפים לכל נהג בנושאי ביטוח רכב
כמה טיפים חשובים לכל נהג - בנושא ביטוח רכב - מקיף וחובה.

 

ביטוח חובה, ביטוח מקיף, השתתפות עצמית, הנחת העדר תביעות, איך מנהלים תביעה קטנה נגד מי שמכחיש את אחריותו לנזק שגרם - כמה טיפים חשובים בנושאים אלו שכדאי לקרוא לפני שמתרחשת התאונה (או מקרה הביטוח).

 

פורסם ב-9.1.2015 אזהרה: פוסט זה אינו תחליף לייעוץ משפטי מעורך דין/משפטן (העוסק בתחום הביטוח והנזיקין), המלצות סוכן ביטוח או חוות דעת של שמאי מוסמך. פוסט זה נכתב על בסיס נסיונו של כותב הפוסט (אשר אינו אוחז באף אחד מהמקצועות שצוינו לעיל). זה המקום להזכיר כי הונאת ביטוח הינה עבירה פלילית ופוסט זה נועד רק לפקוח את עיניו של הקורא - במקרה ולא היה מודע לאחת מזכויותיו הנתונה לו על פי חוק - עוד לפני שנתקל בבעיה כלשהי.

 

הטיפים למקרה של תאונת דרכים ומקרה ביטוח נחלקים לארבעה חלקים:

 

חלק א' - כמה המלצות לגבי היערכות למקרה של תאונת דרכים ומקרה ביטוח (מקרה ביטוח הוא כל מקרה בו יש צורך להפעיל את הביטוח - גם אם לא נגרם כתוצאה מתאונת דרכים).

 

חלק ב' - מהן הפעולות המיידיות בהן מומלץ לנקוט מיד לאחר קרות מקרה ביטוח (תאונת דרכים או מקרה אחר).

 

חלק ג' - מהן הפעולות המאוחרות יותר בהן מומלץ לנקוט לאחר קרות מקרה הביטוח.

 

חלק ד' - כמה טיפים והמלצות לניהול תביעה קטנה בעקבות מקרה ביטוח (ויש גם דוגמא לכתב תביעה העוסק במקרה ביטוח רכב).

 

 

חלק א' - המלצות לגבי היערכות למקרה של תאונת דרכים או מקרה ביטוח.

 

  • מומלץ לשאת טלפון חכם עם יכולת צילום (גם צילום וידאו) והקלטה - לצילום מסמכי הרכב השני המעורב במקרה הביטוח ותיעוד הרגעים הראשונים לאחר התאונה.

  • מומלץ להתקין ברכב מצלמת כביש - קרא פוסט נפרד בנושא זה.

  • בדוק עם סוכן הביטוח שלך האם רכשת חבילת שירותי חילוץ וגרירה ואם כן מאיזו חברה ומה מספר הטלפון שלה. ודא שהמספר מוזן במכשיר הטלפון שלך ונמצא ברכב יחד עם רשיון הרכב ותעודת ביטוח החובה.

  • כדאי לך לדעת מראש באיזה מוסך אתה מתכנן לתקן את הרכב במקרה של תאונה. יש לך זכות לגרירה אחת ממקום התאונה למוסך - כדאי שתדע מראש מה שם המוסך ומה כתובתו. יתכן ותזדקק לפרטים אלו באמצע הלילה ואולי אף בסוף השבוע.

  • ודא שיש לך ברכב כלי כתיבה ונייר - למקרה בו תצטרך לרשום פרטים של נהגים, עדים ורכבים אחרים המעורבים במקרה הביטוח.

 

 

חלק ב' - המלצות לגבי הפעולות המיידיות בהן יש לנקוט  במקרה בו קרה מקרה ביטוח

 

  • צא מהרכב לאחר שלבשת את האפוד הזוהר ולאחר שהפעלת את מצלמת הטלפון הסלולארי שלך על צילום וידאו - הצילום נועד להקליט את הגירסה הראשונית של הצד השני לאירוע - אל תתפלא אם הגירסה שלו תשתנה בין מועד התאונה למועד הדיווח לחברת הביטוח ובמיוחד עד מועד המשפט (אם יהיה כזה). לכן מומלץ שיהיה לך תיעוד שיתמוך בגרסה שלך. לדוגמא, באירוע רכב נוסע לאחור ופוגע בך, הנהג יוצא ואומר "סליחה, לא ראיתי אותך, היית בשטח מת של המראות שלי" (משהו שאומר גם שהוא נסע לאחור תוך מבט למראות בלבד - מבלי לסובב את הראש לאחור) ובמשפט הגרסה תשתנה ל-"הרכב שמאחורי לא שמר מרחק, בלמתי והוא פגע בי מאחור"). אתה לא תהיה הראשון לגלות שגם אנשים מבוגרים - האוחזים במשרות רמות ומכובדות - משקרים כמו ילדים קטנים בניסיון לחמוק מעונש ואחריות לנזק שגרמו אחרי שגילו את גובה ההשתתפות העצמית שבהפעלת הביטוח ואת מחיר אבדן הנחת העדר תביעות. לכן חסוך לעצמך את ה-'מילה מול מילה'. הקלט אותם מראש.

  • בכל מקרה אל תודה בפני הנהג השני בכל אחריות (לא מלאה ולא חלקית – בעגה המשפטית זה נקרא 'אשם תורם') לאירוע או לתאונה ואל תחתום על כל הצהרה שהתאונה נגרמה באחריותך. אל תאמר אפילו כבדרך אגב 'אני מצטער' וכו'. אתה יכול לשאול בנימוס לשלום הנהג השני, והנוסעים, והאם הם זקוקים לעזרה כלשהי אך אל תאמר משהו אשר יכול להשתמע כאילו היית יכול למנוע את התאונה ואתה אחראי לכך שקרתה.

  • צלם את זירת האירוע (תמרורים, רמזורים, מיקום הרכבים ביחס לכביש, אי תנועה, צומת, מפרץ חניה וכו').

  • צלם את הפגיעות ברכבים – כדי שהצד השני לא יגדיל את נזקיו בין מועד התאונה למועד הכנסת הרכב למוסך.

  • גם במקרה של תאונת "חזית-אחור" קלה בה רכב אחר פגע בך מאחור: אל תוותר על החלפת פרטים גם אם נראה על פניו שלא נגרם נזק לרכב. ומדוע? - כיום הפגושים עשויים פלסטיק סופח אנרגיה. הפגוש נמעך ומתיישר חזרה אך הנזק שנגרם הינו לתושבת – אשר מתחת לפגוש – ולצבע הפגוש. המעיכה גורמת לפגיעות בצבע אשר בשלב ראשון אינן מורגשות אך אחרי זמן מה יהפכו לקילופים ופיצוצים והפגוש יהיה טעון תיקון (החלפה ו/או צביעה), עם או בלי החלפת התושבות שמתחתיו. לכן, גם אם הנזק לא נראה בעין – החלף פרטים וותר על תביעה רק לאחר בדיקה במוסך. יתכן שיש נזקים חבויים נוספים שנגרמו גם לפנסים ומכלולים אחרים – נזקים הניכרים רק לאחר פתיחת מכסה המנוע או תא המטען.

  • ודא שיש לך פרטים מלאים של עדים אשר יוכלו לתמוך בגרסה שלך – לפחות שם מלא ומספר טלפון – כדי שתוכל לקבל את פרטיהם המלאים בהמשך ולזמנם לעדות אם התאונה או מקרה הביטוח יגיעו אל בית המשפט.

  • צלם עם הטלפון הסלולארי שלך את רישיון הרכב, רישיון הנהיגה של הנהג/ים האחר/ים ותעודת ביטוח החובה של הרכב/ים האחר/ים המעורב/ים בתאונה – ודא שהצילום ברור ואינו מטושטש - אל תשכח לרשום את מספר/י הטלפון הסלולארי של הנהג/ים המעורבים וכל פרט התקשרות אחר – אתה תצטרך לקבל מהנהגים האחרים את פרטי פוליסת/חברת הביטוח של הביטוח המקיף / צד ג' (ולא בטוח שהם נושאים את פרטים אלו ברכב - מאחר ורוב הנהגים נושאים רק את תעודת ביטוח החובה). התקשר אליהם בו במקום וודא שהטלפון שהם נושאים אכן מצלצל - דבר המעיד שקיבלת את מספרי הטלפון הנכונים.

  • אם הנהג השני מסרב למסור את פרטיו לא תהיה לך ברירה אלא לרשום את מספר הרישוי של הרכב ולערב את המשטרה כדי לקבל את פרטיו המלאים ומכאן מתחיל סיפור משפטי.

  • אם הנהג השני אינו מדווח לסוכן הביטוח שלו או מדווח אבל מספר גרסה הפוטרת אותו מאשמה או מטילה חלק מהאשמה עליך – תצטרך לנהל נגדו ונגד חברת הביטוח שלו - אם נתן לך את פרטי הפוליסה) תביעה משפטית (קרא את הטיפים וההמלצות של שלב ד' בתהליך - ניהול תביעה קטנה).

  • מעכשיו, התחל לאסוף קבלות – מונית, גרר, רכב שכור, הוצאות רפואיות וכו' – עם זאת, אל תגזים, לא בטוח שבית משפט יפסוק לך את החזר כל הוצאות אלו אם בכלל.

 

 

קרא על שלב ג' - המפרט כמה טיפים והמלצות לפעולות מאוחרות יותר בהן יש לנקוט במקרה ביטוח (איך והיכן לתקן את הרכב וכו') - להלן הקישור לפוסט זה.

 

קרא גם על שלב ד' ואחרון בתהליך - המפרט כמה טיפים המלצות לניהול תביעה קטנה בנושא מקרה ביטוח רכב - להלן הקישור לפוסט זה.