שועל
כי פיקח לומד מניסיונם של אחרים
|
כאשר הרגליים על הדשבורד, גם תאונה קלה (שהיתה אמורה להסתכם בנזק לרכב בלבד) עלולה להביא לפתיחת כריות האויר, אשר ידחפו את הרגליים שלך בעוצמה רבה לאחור ויגרמו לך פגיעה קשה בעמוד השדרה. בקיצור "תוריד ת'רגליים".
גרירת הרכב למוסך ונסיעה במונית לעבודה: בדוק עם סוכן הביטוח שלך. יתכן וביטוח הרכב שלך כולל גרירה במסגרת שירותי דרך (תקלה) והחזר תשלום למונית. במקרה כזה גם אם זיהית תקלה ברכב (רעש מוזר, כתם שמן המעיד על נזילה) בבוקר, בדרך לעבודה, תוכל לגרור את הרכב למוסך ולהגיע לעבודה במונית מבלי לבקש טובות מחברים, שכנים וקולגות. אבל קודם כל ודא שפוליסת הביטוח שלך כוללת זאת.
פרק ג' - כמה טיפים חשובים לכל נהג - בנושא מקרה ביטוח רכב.
האם להפעיל את הביטוח או לתקן את הנזק מכספי שלי? האם לתקן במוסך הסדר? האם חייבים להסתמך על חוות דעת של שמאי חברת הביטוח? - קרא כמה טיפים והמלצות בנושאים אלו.
פורסם ב-9.1.2015 אזהרה: פוסט זה אינו תחליף לייעוץ משפטי מעורך דין/משפטן (העוסק בתחום הביטוח והנזיקין), המלצות סוכן ביטוח או חוות דעת של שמאי מוסמך. פוסט זה נכתב על בסיס נסיונו של כותב הפוסט (אשר אינו אוחז באף אחד מהמקצועות שצוינו לעיל). זה המקום להזכיר כי הונאת ביטוח הינה עבירה פלילית ופוסט זה נועד רק לפקוח את עיניו של הקורא - במקרה ולא היה מודע לאחת מזכויותיו הנתונה לו על פי חוק - עוד לפני שנתקל בבעיה כלשהי.
הטיפים וההמלצות למקרה של תאונת דרכים ומקרה ביטוח נחלקים לארבעה חלקים:
חלק א' - מפרט כמה טיפים והמלצות לגבי היערכות למקרה של תאונת דרכים ומקרה ביטוח (מקרה ביטוח הוא כל מקרה בו יש צורך להפעיל את הביטוח - גם אם לא נגרם כתוצאה מתאונת דרכים).
חלק ב' - מפרט מהן הפעולות המיידיות בהן מומלץ לנקוט מיד לאחר קרות מקרה ביטוח רכב (תאונת דרכים או מקרה אחר).
לקריאת חלקים א' ו-ב' (אם טרם קראת אותם) לחץ על הקישור
חלק ג' - כמה המלצות לפעולות מאוחרות יותר בהן יש לנקוט במקרה ביטוח.
-
אם היו פגיעות גוף למי מהמעורבים בתאונה, זכור כי בכל מקרה של פגיעת גוף כל צד תובע את פוליסת ביטוח החובה של הרכב שלו עצמו. במקרה כזה:
-
סע מיד לאחר התאונה לבית החולים הסמוך, התייצב בחדר המיון וודא שתלונותיך הרפואיות נבדקות. חובה עליך לזכור: כתוצאה מהלחץ של התאונה יש מקרים בהם הפגיעה מורגשת במלוא עוצמתה רק זמן מה לאחר מכן. אם לא תדווח מיידית על הפגיעה עלולה חברת הביטוח לטעון שהפגיעה התרחשה בין מועד התאונה למועד הדיווח על הכאבים ואין קשר ישיר בין שני האירועים.
-
גש למשטרת התנועה ודווח על התאונה - גם אם לא מעורב רכב אחר (לדוגמא, במקרה של התנגשות במעקה בטיחות, קיר או עץ).
-
במקרה ותבעת את פוליסת ביטוח החובה שלך – אל תמהר לחתום על מסמך ויתור על תביעות (חברת הביטוח תמהר להחתים אותך על מסמך כזה תמורת פיצוי כללי) לפני שתוודא שאכן אין המשכיות לפגיעה הגופנית בך. במקרה הצורך ערב עורך דין המתמחה בתביעות נזיקין (נזקי גוף). עם זאת זכור, בתביעות ביטוח קיימת התיישנות של שלוש (!) שנים – ולא שבע שנים כמו בחוק ההתיישנות (ראה פוסט נפרד בנושא התיישנות במקרה ביטוח). לכן חובה עליך להגיש את התביעה לבית המשפט לפני שיחלפו שלוש שנים ממועד קרות מקרה הביטוח.
-
-
הזהר מהחוקרים הפרטיים של חברת הביטוח או ביטוח לאומי. לדוגמא, תאונת דרכים נחשבת גם תאונת עבודה (ומזכה פיצוי מביטוח לאומי לאחר הגשת תביעה) אם התאונה אירעה במסגרת העבודה ו/או אם היית בדרך מהבית אל מקום העבודה וממקום העבודה חזרה הביתה. אולם אם התאונה אירעה כאשר סטית ממסלול הנסיעה – לצורך סידורים או קניות אשר אינם קשורים לעבודה – התאונה יוצאת מהגדרת תאונת עבודה. חוקרים פרטיים עלולים להכשיל אותך בלשונך, להפוך טפל לעיקר ולמצוא סתירות בעדותך בדרך שבסופה הביטוח לא יחול על המקרה בגינו אתה תובע. לדוגמא, אם הסברת לחוקר שמיהרת לפגישה חשובה ולכן לא צילמת את זירת התאונה (לאחר שכבר קרתה התאונה), החוקר עלול לרשום רק שמיהרת לפגישה חשובה וימצא בכך הסבר וגורם לקרות התאונה (למרות שנסעת לאט ובזהירות ולולא קרתה התאונה היית מגיע למקום הפגישה זמן מה לפני המועד שנקבע לה). מסיבה זו, אם יפנו אליך החוקרים של חברת הביטוח, שקול להפנות אותם אל עורך הדין שלך ומומלץ שתפעל על פי עצתו.
-
במקרה ואתה גרמת באשמתך לנזק קל בדוק את האפשרות לשאת בעלות תיקון הרכב/ים מבלי להפעיל את פוליסת הביטוח שלך (דבר הגורר קבלת הערכת שמאי יקרה, תשלום השתתפות עצמית, אבדן הנחת העדר תביעות בחידוש הפוליסה וכו'). לשם כך בדוק עם סוכן הביטוח שלך כמה יעלה לך להפעיל את פוליסת ביטוח הרכב שלך והשווה למחיר התיקון. רק אל תשכח לקחת בחשבון שבהפעלת פוליסת הביטוח את מאבד את הנחת העדר התביעות - משהו שתרגיש אותו בכיס רק במועד חידוש פוליסת הביטוח.
-
לגבי תיקון הרכב: שקול לוותר על שמאי חברת הביטוח ועל תיקון במוסך ההסדר. הסבר: קיים יתרון כלכלי בהסתמכות על שמאי חברת הביטוח ומוסך ההסדר (השתתפות עצמית קטנה יותר, רכב חלופי ואף אי הוצאת כסף מהכיס – כלומר, לא צריך לשלם לשני גורמים אלו ולתבוע מהביטוח – ולקבל את הכסף אחרי המתנה של כחודשיים - אלא חברת הביטוח משלמת ישירות לשני גורמים אלו) אולם במקרה והסתמכת על גורמים אלו זכור כי מטרתם העיקרית היא לצמצם את הוצאות חברת הביטוח ולכן לעיתים השמאי יורה על תיקון הדלת ולא החלפתה, יקבע אחוזי ירידת ערך בגובה העומד בניגוד לאינטרסים שלך וכו'). אם רכבך יקר לך יתכן ותעדיף לקבל חוות דעת של שמאי עצמאי, לתקן במוסך המבצע תיקונים באיכות גבוהה (בלי קשר לחברת ביטוח מסוימת) ולתבוע את נזקיך מחברת הביטוח – במקרה כזה אם יהיה הפרש משמעותי בין מה שחברת הביטוח תהיה מוכנה לשלם לבין מה ששילמת אתה תצטרך לנהל תביעה משפטית סביב הפרש זה.
-
אם הנך תובע את פוליסת הביטוח של הרכב השני (המעורב במקרה הביטוח) – חברת הביטוח שלו תנסה לטעון לרשלנות מצידך ולהעלות טיעונים מטיעונים שונים (לא בהכרח תואמים את המציאות) כדי לייחס לך אשמה בגובה רבע או שליש מהנזק שנגרם ובאותו יחס להפחית את התשלומים שהיא צריכה לשלם. היה ערוך לכך.
-
חובה עליך לזכור כי חברת הביטוח חייבת לשלם לך את הסכום שלגביו יש הסכמה ואז תצטרך לתבוע בבית המשפט רק את הפער שבין סך הנזקים שלך לבין מה ששולם לך על ידי חברת הביטוח. במקרה כזה אינך חייב לחתום לחברת הביטוח על כתב "סילוק ויתור" (העדר תביעות נוספות) שבו אתה מצהיר על ויתור על תביעות נוספות בעתיד.
-
פוליגרף: במקרים מסוימים חברת הביטוח תציע לך לעבור בדיקת פוליגרף תוך הבטחה שהבדיקה תקצר את הטיפול בתביעה ואיום שסירובך ישמש נגדך בבית המשפט. זכור שבבדיקות פוליגרף רבות נמצאים דוברי אמת כדוברי שקר ולכן התייעץ עם עורכי דין לגבי זכויותיך לפני שתסכים בכלל לעבור בדיקה כזו ובפרט על הסכמתך שתוצאותיה יוגשו לבית המשפט. קרא פוסט נפרד בנושא פוליגרף.
-
עוד תחום שבו ינסו לעבוד עליך – נושא "אובדן להלכה". כאשר הנזק לרכב הינו 60% מערך הרכב (וכמובן אם גבוה יותר) הרכב מוכרז "אובדן מוחלט" (טוטאל לוס), יורד מהכביש ובעליו מקבל פיצוי מלא. אולם במקרה והנזק גבוה אך אינו מגיע ל-'אובדן מוחלט' השמאי עלול להכריז על הרכב 'אובדן להלכה'. במקרה כזה חברת הביטוח מציעה לפצות את בעל הרכב בסכום הקרוב לערכו (אך נמוך ממנו - חברת הביטוח יכולה לבצע הפחתות של משתנים מתגמולי הביטוח כגון ק"מ גבוה, תאונות קודמות וכו' – ויש כאלו אשר גובות גם השתתפות עצמית מהמבוטח) ובתמורה הרכב יעבור לבעלות חברת הביטוח (אשר תמכור אותו לחלקים, או תמכור אותו לבעל מוסך אשר יתקן אותו ויחזיר אותו לכביש). שים לב, במקרה כזה אתה, כבעל הרכב, מפסיד את אגרת הרישוי ואת ההפחתות המותרות לחברת הביטוח במקרה של 'אובדן להלכה'. אין עוררין כי צריך להוריד את הרכב מהכביש כאשר אינו בטיחותי אולם לפעמים לרכב נגרם נזק למכלולים שאינם קשורים לבטיחות (לדוגמא, שמשות הרכב) והשמאי, מאינטרסים של חברת הביטוח, יעדיף שהרכב יוכרז 'אובדן להלכה' בעוד האינטרס שלך הוא שהרכב יתוקן ויחזור לשמש אותך.
קרא גם על שלב ד' ואחרון בתהליך - המפרט כמה טיפים המלצות לניהול תביעה קטנה בנושא מקרה ביטוח רכב - להלן הקישור לפוסט זה.