top of page

|

טיפים לתחזוקת רכב

ההמלצה החמה היא להתקין את הצמיגים החדשים על הגלגלים האחוריים. אם תתקין על הגלגלים האחוריים את הצמיגים הפחות טובים - הבלויים או השחוקים - אז בעת בלימת חירום החלק האחורי (לו יש אחיזה פחות טובה עם הכביש) ינוע עם המומנטום קדימה תוך שהוא מסובב את הרכב כאילו והיה על ציר. כתוצאה מכך ההתנגשות תהיה כזו בה את המכה יספוג צד הרכב. לפרטים נוספים וסרטון הקש ב-YouTube את השאלה:

"Should I put new tires in the front or back?"

מומלץ להתקין את הגלגל החילוף (ה-"קטן") על הסרן האחורי גם במקרה של תקר בגלגל הקדמי - דבר המחייב להעביר קודם את הגלגל האחורי אל הסרן הקדמי ולהתקין את הגלגל החילופי הקטן על הסרן האחורי (לעשות שתי החלפות גלגל). ההסבר: במקרה של עצירת חירום עדיף ששני הגלגלים הקדמיים יהיו מאותו סוג. קרא בסעיף-3 הסבר מפורט מדוע.

טיפים והמלצות לנסיעה בטוחה

כאשר הרגליים על הדשבורד, גם תאונה קלה (שהיתה אמורה להסתכם בנזק לרכב בלבד) עלולה להביא לפתיחת כרי​ו​ת האויר, אשר ​ידחפו​ את הרגליים שלך ​ בעוצמה רבה​ לאחור ויגרמו​ ל​ך ​פגיעה קשה בעמוד השדרה. בקיצור "תוריד ת'רגליים".

להחזיק ספר קריאה ברכב

כל מי שנתקע בכביש מהיר - רחוק מהבית - והמתין (שעות) לשירותי החילוץ והגרירה (וגם כל מי שהמתין שעות במוסך עד לסיום הטיפול ברכב) גילה שאחד הדברים החשובים שצריכים להיות ברכב הוא ספר קריאה. אמנת השירות של שירותי החילוץ והגרירה מאפשרת להם להגיע אליך גם שעתיים או שלוש ממועד הקריאה. בפעם הבאה שאתה נתקל במבצע של ספר בשקל, או עשרה, קנה ספר מענין אחד (ובעדיפות לספר של סיפורים קצרים) - שהרבה זמן לא התפנית לקרוא אותו - ושים אותו בתא הכפפות. לכל מקרה. שלא תזדקק.

לחץ אויר בגלגל רזרבי
מתי בפעם האחרונה בדקת את לחץ האויר בצמיג הגלגל הרזרבי?
 

אין דבר מתסכל יותר מאשר לזהות במהלך נסיעה שיש תקר בצמיג, להתקין את צמיג גלגל החילוף (הרזרבי) ואז לגלות שהצמיג ריק מאויר. ועכשיו דמיין שאתה תקוע בכביש הערבה באמצע הלילה.

 

פורסם ב-15.12.2013 המלצה חמה: לתת לגלגל החילוף (הרזרבי) את תשומת הלב המגיעה לו בתור זה שיביא אתכם ליעד ובזמן, מבלי להיות חייבים להמתין שעות בצד הדרך עד להגעת שירותי החילוץ.

 

1. לבדוק האם הגלגל הרזרבי בכלל קיים? – הניסיונות להוריד מעלויות הרכבים, הטרנד החדש והתקינה החדשה גורמים לכך שברכבים מסוימים (פולקסווגן טוארג לדוגמא) יש רק ערכה לתיקון תקרים (ולא גלגל רזרבי) – האם אתם יודעים להפעיל אותה?

 

2. לוודא שיודעים היכן נמצא הגלגל הרזרבי - האם בתא המטען? האם מתחת לרכב? ואיך מחלצים אותו משם? קח לדוגמא את הטויוטה סיינה. הגלגל הרזרבי צמוד לרצפת הרכב (מלמטה) וכדי לשחרר אותו צריך להשתמש בידית המיועדת לכך (והנמצאת בתא המטען), ולסובב ציר הנמצא מתחת לשטיח תא הנוסעים (במרכז הרכב).

 

3. האם זהו גלגל זהה לשאר הגלגלים? או גלגל "קטן"? – יש לשים לב גם שבנסיעה עם גלגל "קטן" (בדרך כלל צבוע צהוב) המהירות המכסימאלית היא 80 קמ"ש וגם אז, כדאי מאד שהוא יהיה על הסרן האחורי – גם אם התקר היה בגלגל קדמי (זה אומר להעביר גלגל רגיל מהסרן האחורי קדימה ולהרכיב את "הקטן" במקום הגלגל האחורי). במקרה של עצירת חירום עדיף ששני הגלגלים הקדמיים יהיו מאותו סוג (הסבר: בבלימת חירום, אם שני הצמיגים אינם זהים, מקדם החיכוך לא יהיה זהה, הגלגל בצד אחד יבלום 'חזק' יותר מאשר הגלגל בצד השני, והרכב עלול להסתובב על צידו - לעשות 'צלחת' - והמכה 'תיפול' על צד הרכב - הפגיע/הרך יותר - במקום על קדמת הרכב - הממוגן יותר).

 

4. לוודא לחץ אויר נכון – אין דבר מתסכל יותר מאשר להחליף גלגל עם תקר ואז לגלות שאין אוויר בגלגל הרזרבי. אם זהו גלגל "קטן" צריך לשים לב שלחץ האוויר בו שונה מלחץ האוויר של גלגל רגיל (ברוב המקרים מדובר בלחץ אויר כמעט כפול – בדוק בספר הרכב וגם בציון ערך ה-PSI על הצמיג).לוודא שהגלגל תקין – לא ישן, יבש, סדוק וכו'.

הצעה ידידותית: רשום פעם אחת ולתמיד עם טוש אלכוהולי ('לורד') על משקוף הרכב את לחצי האויר של הגלגלים - קדמי, אחורי ורזרבי - וכך לא תאלץ לחפש ולחשב שוב ושוב מחדש את הערכים.

 

5. לבדוק את גיל הצמיג (גיל הצמיג מוטבע עליו בארבע ספרות WWYY – כאשר WW הוא מספר השבוע ו-YY זו השנה בשתי ספרות). חלק את WW ב-4.3 ותקבל את החודש בשנה בו ייצרו את הצמיג. ודא שהצמיג אינו ישן, סדוק או יבש. הגלגל הרזרבי הופך להיות חלק קריטי ברכב בשנייה שהרכבת אותו על הסרן ולכן הוא צריך להיות תקין בדיוק כמו האחרים.

 

6. הערה חשובה: כל צמיג יש לנפח כאשר נמצאים מצידו ומרחיקים, כמה שיותר, את הגוף והפנים (וברור מאליו שלא לרכון על הצמיג ולהתקרב אליו) - זאת מחשש שהצמיג יתפוצץ עקב כשל בצמיג או במשאבה. בניפוח צמיג הגלגל הרזרבי, ודא גם לחץ אויר נכון בכל ארבעת צמיגי הרכב המותקנים על הגלגלים.

 

לפתיחה קלה יותר של ברגי גלגלי הרכב, מומלץ שיהיה תמיד ברכב מוט מאריך למפתח הברגים - קיימים מוטות טלסקופיים היכולים להכפיל את אורכם - וכמו במנוף, ככל שהמוט ארוך יותר כך הפתיחה תהיה קלה יותר. ניתן למצוא מוטות כאלו בכל חנות לאביזרי רכב (דוגמת אוטו דיפו).

 

בפוסט אחר תקרא כיצד רשלנות קלה של מתדלק עלולה לשלוח את הרכב שלך ואותך לחצי יום במוסך (ואין מדובר בתדלוק עם סולר במקום בנזין או בנזין באוקטן אחר מהנדרש). למעבר אל הפוסט הקש על הקישור...

טיפים והמלצות בנושא צמיגים ולחץ אויר
טיפים בנושא צמיגים ולחץ אויר

הנה התשובה לשאלה: "מדוע כאשר יצאתי מהחניה (בנסיעה לאחור) נעקר לי הספוילר הקדמי בגחון הרכב, למרות שכאשר נכנסתי לחניה לא שמעתי כל חיכוך בין הרכב לאבן השפה?" (מדובר על חניה בניצב למדרכה). ובכן, במהלך נסיעה ארוכה ו/או במהירות גבוהה הצמיגים מתחממים, לחץ האויר בהם עולה ובפיזיקה כמו בפיזיקה, מאחר וכל חומר מתרחב בחום, הרכב הופך גבוה יותר בכסנטימטר. זה מסביר מדוע בכניסה לחניה לא שמעת כל חיכוך בין הרכב לבין אבן השפה. במהלך שעות החניה הצמיגים התקררו, הרכב הפך נמוך יותר ו-"התיישב" על המדרכה. במצב כזה, גם אם לא הוספת כל משקל לרכב (נוסעים או מטען), בנסיעה לאחור, הספוילר הקדמי נתפס באבן השפה ונעקר. ההמלצות: אם אתה חונה בניצב למדרכה עדיף שתכנס לחניה ברוורס ותקרב את הגלגלים האחוריים אל אבן השפה (גחון הרכב בחלק האחורי גבוה יותר מאשר בחלק הקדמי). אם חנית בניצב למדרכה כאשר החלק הקדמי של הרכב פונה לעבר המדרכה אז עומדות לפניך שתי אפשרויות: הראשונה, לשמור מרחק מאבן השפה ולא לחנות כאשר גחון הרכב נמצא מעליה. האפשרות השניה, לפני שאתה יוצא מהחניה בנסיעה לאחור, תן מבט על גחון הרכב ואם הרכב "התיישב" על המדרכה, הנח עצם כלשהו (אבן/קרש) מאחורי הצמיגים הקדמיים ורק אז סע לאחור. הגלגלים "יטפסו" על העצם שהנחת, הרכב יהפוך גבוה יותר והספוילר לא יתפס באבן השפה ולא יעקר. נסיעה טובה.

bottom of page